Sterling & Brighton.

Nu är vi åter tillbaka i Brighton. Resan hem gick snabbt och smärtfritt, då jag sov ca. 85% utav den (det blev en hel del missnöje från busschauffören Glasgow-London, som hade hoppats på att vi skulle vara vakna och sociala under resan).
Men vi var trötta.

Utcheckning från vandrarhemmet blev runt halv nio, sedan vandrade vi iväg till busstation och hoppade på en buss still Sterling.  
Sterling var en vacker liten stor stad, vackra gamla byggnader och lite trafik. Det  märktes verkligen att denna stad en gång har haft en väldigt stor betydelse, bl.a. när vi hade gått och ätit på ett café, Darnley's House Café. Vi tyckte att det var en kul grej att äta på ett ställe uppdöpt efter Mary Stuart's jävliga man, men några timmar senare upptäckte vi att det faktiskt var i det huset som det sägs att Darnley bodde innan han gifte sig med Mary. 

Från slottet kunde man se högländerna och Wallace-monumentet (personen som spelas av Mel Gibson i Braveheart, tydligen)...
..Och slottet.... var fantastiskt. Bara tanken att vara i samma sal som Mary Stuart (min favoritdrottning . Shhhh...) en gång har vistats i. Att vara på ett ställe med så mycket historia. Obeskrivbart. Sedan att byggnaderna var otroligt vackra och ståtliga gör det inte tråkigare precis. 

I slutet av dagen fick vi en gratis guidad tur i en byggnad i närheten av slottet, som har tillhört ett flertal adelsmän genom tiderna. Det var intressant att verkligen få se hur ett hus såg ut på 15-, 1600-tal.

Appropå det jag skrev om att söka in på the University of Glasgow, så finns det även ett universitet i Sterling. Vi får se, jag kommer nog att söka in lite överallt (bara för att. De är ju alltid bättre att gå på ett engelskspråkigt universitet om man vill arbeta utomlands, sedan är det som sagt gratis att plugga i Skottland) och se vars om jag får napp ^^  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0